20. 2. 2020.

Džon Kits - Fani Braun




Osmog decembra 1865. godine londonski „Tajms” doneo je vest o smrti
izvesne gospođe Frensis, supruge Luisa Lindona. Šezdesetpetogodišnju
gospođu nadživeo je njen dvanaest godina mlađi muž, inače trgovac. Imali
su troje dece. Trideset jednogodišnjeg Edmunda, dvadeset sedmogodišnjeg
Herberta i dvadeset jednogodišnju Margaret.

Smrt gospođe Lindon duboko je pogodila njenu porodicu, ali je dobre poznavaoce engleske poezije podsetila na još jednu tužnu priču iz njenog života. Reč je o nizu događaja koji su se zbili četrdeset pet godina ranije... U to vreme
Frensis Lindon bila je devojka po imenu Fani Braun i upoznala je i zavolela mladog pesnika Džona Kitsa. Strasna i očajnička ljubav bez budućnosti, koja je jednog od najvećih engleskih pesnika vezala za Fani, bila je dugo skrivana, upravo zato što su svi unapred znali da Fani i Džon nikada neće moći da žive zajedno. Na izvestan način, ipak se dogodilo suprotno.

Tek sedam godina posle njene smrti, javnost je saznala ko je zapravo bila gospođa Lindon. Iako je svojoj deci govorila o neprežaljenoj i neprekinutoj ljubavi prema Kitsu, te im pokazala njegova ljubavna pisma, Fani ih je zaklela da o tome nikada ne govore svom ocu Luisu. Tek 1872. godine, kad je Luis umro, sinovi gospođe Lindon mogli su da obelodane priču o ljubavi svoje majke prema
nesrećnom Kitsu. I pokažu dragocenost koju je ona čuvala – Kitsova ljubavna pisma.



Džon Kits - Fani Braun



Mart,1820.

Najslađa Fani,

Plašiš se ponekad da te ne volim potpuno. Što te više upoznajem, to te više volim. U svakom pogledu - čak je i moja ljubomora bila agonija ljubavi, a u najžešćem nastupu spreman sam i da umrem za tebe. Dosađivao sam ti suviše. Ali zbog ljubavi. Šta ja tu mogu? Ti si uvek nova. Tvoj poslednji poljubac je uvek najslađi, poslednji osmeh najsjajniji, poslednji pokret najljupkiji.Kada si juče prošla kraj moga prozora, ispunila si me takvim divljenjem, kao da te prvi put vidim. Jednom si, blago negodujući, rekla da volim samo tvoju lepotu. I, ima li u tebi i nečeg drugog? Zar misliš da ne vidim srce koje svoja krila podvezuje zbog mene? Nikakve prepreke nisu ni za trenutak tvoje misli mogle da okrenu od mene. To može da žalosti koliko i da raduje - ali, neću govoriti o tome. Čak i da me ne voliš, ne bih mogao da ti uskratim svoju potpunu odanost: koliko su samo snažna moja osećanja kada znam da me voliš. Moja duša je bila nezadovoljna i uznemirena, duša smeštena u telo suviše tesno za nju. Nikada nisam osetio da moja duša uživa u nečemu tako potpuno kao u tebi. Kada si tu, moje misli nikud ne odlutaju: ti uvek zaokupljaš sva moja čula. Briga za našu ljubav koja izbija iz tvoga poslednjeg pisma, čini me neizmerno zadovoljnim: ipak, ne smeš dozvoliti da te takve misli muče.
S Braunom je gotovo, ali tu je gospođa Vajli, kad ona ode, svanuće mi. Pozdravi tvojoj majci.

S ljubavlju, tvoj Dž. Kits

Prevela Zlata Kijurina Komadina


_____________


Dzon Kits KcXr7Pn



Ja sam pohlepan za tobom. Ne misli ni o čemu drugom osim o meni. Nemoj živeti kao da ja ne postojim. Ne zaboravi me! Ali, imam li ikakvog prava da ti kažem da me zaboraviš? Možda misliš na mene po celi dan. Imam li ikakvog prava da želim da budeš nesrećna zbog mene? Ti bi mi oprostila ako bih tako nešto poželeo, kada bi znala kolika je neizreciva strast koju gajim samo da
bi me ti volela, da bi me volela kao što ja tebe volim. Ne smeš misliti ni o kome drugom, do o meni (...) Juče i jutros progonila me je dražesna vizija. Priviđala si mi se u pastirskoj haljinici. Koliko su sva moja čula čeznula! Koliko ti je moje srce bilo posvećeno! Koliko su moje oči bile pune suza. Zaista, mislim da je prava ljubav dovoljna da zaokupi i najneukrotivije srce. Budi ozbiljna! Ljubav nije stvar kojom se igra. I još jednom, nemoj mi pisati, osim ako to možeš da činiš kristalno čiste savesti.

Zauvek Tvoj
DŽ. Kits”

_____________________________


         Ljubavni par viđao se svakodnevno, budući da su živeli kuća pored kuće. Kasnije se porodica Braun preselila u kuću koju je iznajmljivala pesnicima. Kits i
njegova draga boravili su u sobi do sobe. Njihova naklonost bila je dobro
poznata ukućanima. Devojčina majka bila je protiv njihove veridbe, jer je
bilo izvesno da je Kits neizlečivo bolestan od tuberkuloze i da će brzo
umreti. Devojci to nije smetalo. Naprotiv, kako je bolest napredovala, tako je njena privrženost pesniku bivala sve veća.
    Iskašljavao je krv i danima nemoćno ležao. Fani ga je negovala: prihvatila je verenički dar, prsten njegove majke koji se i danas čuva u muzeju u kući u Hempstedu. Devojčina majka ipak se potrudila da vest o njihovoj veridbi ne stigne u javnost.

Dzon Kits TXERlRn


" Voleo bih da smo dva leptira i da zajedno proživimo samo tri letnja dana. Tako da bih mogao da ispunim ta tri dana s tobom, lepotom kakvu ne mogu da dosegnu ni pedeset godina zajedničkog života”, 

napisao je Džon u jednom od poslednjih pisama Fani.

Нема коментара:

Постави коментар