Kao i u svom romanu 'Rat i terpentin', Hertmans u svom 'Kabrioletu' rekonstruiše život osobe iz raznih vrsta dokumenata. U ovom romanu, ovo je ugledna hrišćanka iz 11. veka Hamoutal, koja je rizikoala život zbog ljubavi prema židovskom dečaku. Hertmans se oslanja na informacije o pogromu i skrivenom blagu iz malog sela u Provansi preko niza zapanjujućih židovskih dokumenata pronađenih u sinagogi u Kairu krajem devetnaestog veka. Hertmans kreće za Hamoutalom i prati zadivljujuće putovanje koje ona čini sa svojim voljenim, dok sve i svi žele zaustaviti njihov beg. Ipak, postavlja se pitanje ne prati li i više od ove istorijske ličnosti, žene svoje mašte, pa tako priča postaje i potraga za ženom njegovih snova.
Moto Thomasa Manna je: 'Oblik bezvremenosti je ovde i sada'. Pojam vremena u ovom je romanu od velike važnosti, koji se neprestano menja od sadašnjosti do srednjeg veka. Priča o ovoj ženi je, s jedne strane, vrlo usko povezana s istorijskom osobom koja je živela u jedanaestom veku, ali s druge strane uvelike je proizvod mašte autora koja živi ovde i sada. Ovde i sada nema vremena. Kao rezultat toga, priča je, kao proizašla iz mašte, u određenom smislu postala bezvremenska.
Hamoutal je rođena kao Vigdis Adelaïs, u Rouenu. Njezin otac je obraćeni Norman, a majka dolazi iz bogate porodice iz Arrasa, dalekog rođaka grofova Flandrije. Kad ugleda židovskog dečaka Davida Todrosa u blizini sinagoge, odmah se zaljubi. Davida je njegov otac, glavni rabin Norbonnea, poslao u Rouen na studij. U to je vreme je bilo teško da se dvoje sretnu se bez drugih, pogotovo hrišćankae sa židovskim dečakom. Kada situacija na kraju postane neodrživa, David predlaže da zajedno pobegnu u Norbonne. "Rizik koji ova devojka preuzima potpuno je neodgovoran u to vreme", piše Hertmans, gotovo očinski. Osim zabrinutosti, u njegovim rečima je i divljenje. Ova žena privlači njegovu maštu. Istorijski gledano, više je nego u pravu: u vreme krstaških ratova njezin je izbor gotovo nezamisliv.
Ponekad se kao čitalac potpuno spustiš u srednji vek i čak pratiš razgovore koje Hamoutal vodi sa svojim savremenicima. Na drugim mestima, autor vas uvodi u svoje nagađanje: “Sinagoga i kuća Davida Todrosa sigurno su bile blizu jedna drugoj – najviše dvesto metara od mesta gdje se nalazi stara kuća gde ovo pišem.” Tada je vidljiva rekonstrukcija priče i argumenti za svoje zvrdnje. To osigurava da se redovito izvlačite iz priče i prisiljavate da vidite da je to samo rekonstrukcija, utemeljena na ograničenom činjeničnom materijalu.
Nekako, mislim da se sa tim priča iscedi. Koliko god da je rekonstrukcija lepa, kako je fascinantno ispričana istorija, sa svim atmosferskim uslovima i istorijskim činjenicama koje je okružuju, čitaoca me tu i tamo obuzme osećaj nelagode, a ponekad čak i zamenskog srama. Autor sebi dopušta slobodno korištenje mašte kada su u pitanju intime. To je bilo vidljivo već u motu, ali je prisutno na mnogo više mesta. U trenutku kada natera Davida i Hamoutal da vode ljubav u lepoti prirode i on opisuje sve njezine osećaje ne prekidajući priču, osećam nelagodu: je li to prikladno? Što se mene tiče, svaki pisac može slobodno maštati o ovakvim intimnostima, ali je li to dopušteno ako se radi o ženi koja je stvarno postojala i koja o tome ništa više ne može reći? Kao da na nju projicira vlastitu fantaziju, kao da je to žena njegovih snova, doslovno zato što redovito mašta. Upravo zato što stalno prekida priču na drugim mestima i kao pisac rekonstruiše priču na temelju činjenica, to 'ja' je posebno jako u takvim intimnim trenucima, gde se potpuno povlači, začudo, kao neka vrsta voajera i zapravo čak i režisera ljubavne scene. Možda Hertmans misli da je to potrebno za oživljavanje priče, ali po mom mišljenju možda je u takvim trenucima trebao razbiti iluziju ili je trebao malo više nagađati, umesto da se bez stida uroni u telo ove tajanstvene žene iz prošlosti. Uostalom, ona je tada bila supruga Davida Todrosa i ničija više.
Ovo jeste je prekrasna rekonstrukcija bazirana na istorijskim činjenicama, u dobrim rukama autora majstora oživljavanja prošlosti. No, ideja realistične rekonstrukcije skriva romantičara, koji i sam beži iz ovdje i sada, u daleku prošlost, u svoju ženu iz snova. Možda bi roman dobio na zamahu da se držao podalje od golog tela Hamoutal, kao i od mnogih drugih zagonetki u ovoj divnoj priči.
Нема коментара:
Постави коментар