17. 6. 2022.

Bodlerovo obožavateljsko pismo Wagneru


Bodler- Wagner 



Koliko god da je veliki umetnik 
naviknut na slavu, on ne može biti 
neosetljiv na iskreni kompliment, 
pogotovo kada je taj kompliment 
kao krik zahvalnosti. 


        Posle tišine ono što je najbliže izražavanju neizrecivog je muzika“, napisao je Oldos Haksli u svojoj zanosnoj meditaciji o moći muzike , dodajući: „Kada je neizrecivo trebalo da se izrazi, Šekspir je odložio pero i pozvao na muziku“. Niče je verovao da bi „bez muzike život bio greška“ — to je,  možda,  najekstremniji dodatak opsežnom kanonu velikih pisaca koji veličaju moć muzike.  

       Ali možda najiskrenije, najlepše, najdirljivije svedočanstvo o moći muzike nije došlo u formi oštrog eseja, već u pismu — tom najintimnijem i najneposrednijem paketu osećanja. 

       Vek pre nego što je Alber Kami posegnuo preko gvozdene zavese do Borisa Pasternaka za topli zagrljaj zahvalnosti , njegov sunarodnik Šarl Bodler (9. april 1821 – 31. avgust 1867) stigao je preko još jedne kulturne podele kako bi odao zahvalnost za transcendentni dar muzike .

Tridesetosmogodišnji Bodler, koji još nije slavljen kao jedan od najboljih pesnika-filozofa koji je ikada živeo, poslao je velikom nemačkom kompozitoru i dirigentu Rihardu Vagneru (22. maj 1813 – 13. februar 1883) pismo zahvalnosti, kasnije uključen u Osvajanje samoće: Izabrana pisma Šarla Bodlera ( javna biblioteka). To je dirljivo svedočanstvo i o moći muzike i o snazi velikodušnog gesta.

Bodler piše 17. februara 1860:

Dragi gospodine: Uvek sam zamišljao da, koliko god da je veliki umetnik naviknut na slavu, on ne može biti neosećajan na iskreni kompliment, posebno kada je taj kompliment kao krik zahvalnosti; i konačno da bi ovaj vapaj mogao dobiti jedinstvenu vrednost kada je došao od Francuza, što će reći od čoveka koji je malo sklon da bude entuzijastičan, a rođen je, štaviše, u zemlji u kojoj ljudi jedva da razumeju slikarstvo i poeziju ništa bolje je i sa muzikom. Pre svega, želim da vam kažem da vam dugujem najveće muzičko zadovoljstvo koje sam ikada doživeo. Došao sam u godine kada više nije zabava za pisanje pisama poznatim ličnostima, i trebalo bi dugo da oklevam pre nego što napišem da vam izrazim svoje divljenje, da nisam svakodnevno nailazio na besramne i smešne članke u kojima svako nastoji da kleveta vaš genije. Vi niste prvi čovek, gospodine, zbog koga sam patio i crvenio za svoju zemlju. Najzad me je ogorčenje nateralo da vam iskreno izrazim svoju zahvalnost; Rekao sam sebi: "Želim da se izdvojim od svih tih imbecila."

U osećanju koje podseća na sećanje Entonija Berdžesa o tome kako se zaljubio u muziku kao mali dečak — Berdžes je pisao o „psihodeličnom trenutku... trenutku prepoznavanja verbalno neizrecive duhovne stvarnosti“ — Bodler pripoveda kako ga je Vagner prvi put očarao:

Kada sam prvi put otišao u Italijansko pozorište da čujem vaša dela, bio sam prilično nepovoljno raspoložen i zaista, moram priznati, pun gadnih predrasuda, ali imam izgovor: tako sam često bio prevaren; čuo sam toliko muzike pretencioznih šarlatana. Ali vi ste me odmah osvojili. Ono što sam osetio je neopisivo, i ako budete ljubazni da se ne nasmejete, pokušaću da vam to protumačim. U početku mi se učinilo da poznajem ovu novu muziku, a kasnije, kada sam razmislio, shvatio sam otkud ova fatamorgana; činilo mi se da je ova muzika moja i prepoznao sam je na način na koji svaki čovek prepoznaje stvari koje mu je suđeno da voli. Bilo kome osim inteligentnom čoveku, ova izjava bi bila neizmerno smešna, posebno kada je reč o nekom ko, poput mene,ne poznaje muziku.

Bodler ponavlja čuvenu Tolstojevu teoriju umetnosti, u kojoj veliki ruski pisac tvrdi da je emocionalna „zaraznost“ jedini najznačajniji kriterijum velike umetnosti. Ali on je takođe daleko ispred svog vremena — reč „empatija“ je tek pola veka kasnije ušla u popularni leksikon i prvi put je upotrebljena da opiše imaginativni čin projektovanja sebe u umetničko delo, naseljavanja u njega, posedovanja dok je posednut njome na isti način na koji je Bodler radio Vagnerovu muziku.

Jezikom koji upadljivo podseća na to kako astronauti opisuju kosmičko strahopoštovanje pred „efektom pregleda“, Bodler artikuliše transcendentni efekat koji je Vagnerova muzika imala na njega:

Ono što me je najviše pogodilo je karakter veličine. Oslikava ono što je veličanstveno i podstiče na veličanstvenost. Kroz vaša dela ponovo sam pronašao svečanost veličanstvenih zvukova Prirode u njenim najvećim aspektima, kao i svečanost velikih ljudskih strasti. Čovek se odmah oseća zaneseno i dominantno.

Pišući generaciju pre nego što je Oskar Vajld izneo svoj nezaboravan argument zašto je „temperament prijemčivosti“ od suštinskog značaja za uživanje u umetnosti, Bodler svedoči o tome kako ova voljna prijemčivost, koju velika umetnost oslobađa u svojoj publici, otvara vrata percepcije:

Često sam iskusio osećaj prilično bizarne prirode, koji je bio ponos i radost razumevanja, dopuštanja da me prodre i napadnu - zaista senzualni užitak koji podseća na dizanje u vazduh ili bacanje na more. A muzika bi u isto vreme tu i tamo odjekivala ponosom života. Generalno, ove duboke harmonije su mi izgledale kao oni stimulansi koji ubrzavaju puls mašte... Svuda ima nečeg zanosnog i zanosnog, nečeg što teži da se uzdigne više, nečeg preteranog i superlativnog. Na primer, ako mogu da napravim analogije sa slikarstvom, pretpostavim da imam pred sobom ogromno prostranstvo tamnocrvene boje. Ako ova crvena označava strast, vidim kako postepeno prolazi kroz sve prelaze crvene i ružičaste do užarenog sjaja peći. Izgledalo bi teško, nemoguće čak, dostići bilo šta sjajnije; a ipak dolazi poslednji fitilj i prati beliju crtu na beloj pozadini. Ovo će označavati, ako hoćete, vrhunski izgovor duše u svom najvišem paroksizmu.

Bodler završava podsećanjem Vagnera na veliku i srceparajuću istinu umetničkog uvažavanja: da se većina toga dešava u senkama, u tetivama, u tišini privatnih iskustava, i da umetnici uvek vide samo delić kroz zahvalne reči nekolicine voljni da uzvrate poklon artikulišući ona neizreciva, ali transformativna iskustva koja im je umetnik priuštio.

Bodler piše:

Od dana kada sam čuo vašu muziku, govorio sam sebi beskrajno, a posebno u lošim vremenima, „Kad bih samo mogao da čujem malo Vagnera večeras!“ Bez sumnje ima i drugih ljudi koji su konstituisani kao ja... Još jednom, gospodine, zahvaljujem vam; vratili ste me sebi i onome što je veliko, u nekim nesrećnim trenucima.

Ch. Bodler

Ne ostavljam svoju adresu jer biste mogli pomisliti da želim nešto od vas.

Нема коментара:

Постави коментар