Viktor Frankenštajn je zgrožen bićem koje je napravio
Lord Bajron i Šeli vodili su mnoge duge razgovore, a ja sam bio pobožan, ali gotovo nemi slušalac . Tokom jednog od tih razgovora, raspravljalo se o raznim filozofskim doktrinama, uključujući prirodu principa života i da li će on ikada biti otkriven i otkriven. (...) Možda bi se leš mogao oživeti; galvanizam je to ukazivao; možda bi se delovi stvorenja mogli napraviti, spojiti i obdariti toplinom života. '
U to vreme bilo je mnogo eksperimenata s vraćanjem mrtve materije u život. Najpoznatiji eksperiment je eksperiment Luigija Galvanija, prirodnog filozofa iz Bologne, koji koristi električne šokove za pomicanje nogu mrtvih žaba. (Kojim, inače, ne oživljava žabe, ali otkriva 'galvanizam': kontrakciju mišića putem električne provodljivosti.)
Ti eksperimenti i razgovor koji Percy i Byron vode o njima pobuđuju Marynu maštu. Noć nakon razgovora ona sanja nemiran san i pita se: kako je to da sama oživi biće, protivno Božjim pravilima? Zastrašujuće, verovatno. To je pristup njene priče o duhovima.
U Frankenštajnu, Shelley istražuje ovo pitanje kroz oči Viktora Frankensteina, mladog lekara romantičara iz Ženeve koji postaje opsednut (al)hemijom i tajnom života. Grozničavo, Frankenštajn izvodi svoje eksperimente s delovima tela koje je ukrao. Svoj motiv opisuje na sledeći način:
"Život i smrt su mi se činili idealnim granicama, koje sam morao da probijem da bih uneo bujicu svetlosti u naš mračni svet. Nova vrsta bi me blagoslovila kao njenog tvorca i izvora; mnoga sretna, izvrsna bića duguju svoje postojanje meni. Nijedan otac ne može tražiti zahvalnost svog deteta onoliko koliko ja zaslužujem njihovu. Nastavljajući ova razmišljanja, pomislio sam da ako mogu dati život neživoj materiji, s vremenom (to mi je tada izgledalo nemoguće) mogu vratiti život tamo gde je smrt očigledno već dala život raspadanju. '
A onda,'tmurne novembarske noći', Frankenštajn uspeva da oživi telo.
"Naporno sam radio skoro dve godine, sa jedinim ciljem da unesem život u neživo telo. Zbog toga sam sebe lišio odmora i zdravlja. Želeo sam to sa žarom koji je daleko prevazišao umerenost, ali sada kada sam završio, lepota sna je nestala, a užas bez daha i gađenje ispunili su moje srce. "
Dok kiša neutešno kuca o prozore, stvorenje otvara svoje mutne žute oči i počinje da diše celim telom trzajući ušima.
U ostatku romana, Shelley elaborira moralne posledice ovog stvaranja.
Videla sam tada – zatvorenih očiju, ali tako jasno sliku u mom umu – videla sam ubledelog studenta ukletih umetnosti, kako kleči pored bića koje je sam stvorio. Videla sam ispruženu odvratnu opsenu čoveka kako, usled delovanja neke moćne mašinerije, počinje da pokazuje znake života i promeškolji se nelagodnim, poluživim pokretom. Zastrašujuće, kako užasno zastrašujuće bi bile posledice pokušaja čoveka da izvrgne ruglu čudesne mehanizme Tvorca! ~Meri Šeli
Od prvog teškog daha stvorenja, Frankenštajn je užasnut svojim stvaranjem i označava stvorenje kao užasan neuspeh. Svoju kreaciju prepušta njenoj sudbini. Stvorenje zna kako se čudesno obrazovati, posmatrajući jednostavnu i miroljubivu porodicu De Lacey i čitajući knjige. Ali kada ga porodica odbije zbog njegovog odvratnog izgleda i kada Frankeštajn odbije da mu napravi ženu, stvorenje se osveti svom tvorcu i počinje ubijati.
Pitanje koje priča postavlja je: da li je ovaj projekat, pokušaj da se pobedi smrt, od samog početka osuđen na propast ili je greška na drugom mestu? I dalje, bezvremenska pitanja: u kojoj meri moralna odgovornost za određene izbore i postupke leži na pojedincu, na odgoju ili na društvenom okruženju? Šta je to što tera ljude da počine užasna dela? Da li su ljudska srca, poput stvorenja, stvorena za 'ljubav i simpatiju', i kada nam se takve stvari uskraćuju ili oduzmu, pokušavamo li spasiti ranu povređivanjem drugih? I ako jeste, koji je psihološki mehanizam koji dovodi do toga?
U jednom trenutku, stvorenje kaže Frankenštajnu: „Zapamti da sam ja tvoje stvorenje; Ja bih trebao biti tvoj Adam, ali ja sam pre pali anđeo, kojeg si oterao iz radosti bez nedela.” Ove i druge napomene komplikuju svako pojednostavljeno tumačenje. Ipak, danas postoji zabrinutost u vezi tehnologije koja omogućava ljudima da postanu slični Bogu.U ovom mitu i mnogim drugim pričama tehnologija i znanje imaju dvije oštrice. Adam i Eva jedu jabuku znanja u rajskom vrtu i izbačeni su iz raja. U 2001: Odiseja u svemiru, čovječanstvo se rađa kada se koristi prvi alat – alat koji povećava sposobnost čovječanstva da bude nasilan.
Ili, što bi rekao Viktor :
“Nauči od mene... koliko je opasno sticanje znanja i koliko je sretniji onaj čovek koji veruje da je njegov rodni grad svet, nego onaj koji teži da postane veći nego što mu priroda dozvoljava.” Sve ovo podseća na primedbu sociobiologa Edwarda O. Wilsona (2009.) da je , “Pravi problem čovečanstva sledeći: imamo paleolitske emocije, srednjovekovne institucije i tehnologiju nalik Bogu.”
Frankenštajnova simbolika se nastavlja do danas. I upravo to drži knjigu relevantnom. „Način na koji čitamo knjige je odraz onoga što se trenutno dešava u svetu. Dakle, umjesto da se večeras uvučete u krevet sa svojim laptopom ili telefonom, ponovo uzmite Frankensteina s police. Možda naučite nešto novo.
manuskript romana
,,Prokleti, prokleti tvorče! Zašto još živim? Zašto nisam istog trena ugasio tu iskru života koju si mi tako okrutno podario?”
"Učite od mene, ako ne iz mojih pouka, onda bar iz mog primera – kako je opasno sticanje znanja, i kako je mnogo srećniji čovek koji veruje da je njegov rodni grad ceo svet nego onaj koji teži da bude veći nego što to njegova priroda dopušta.
~Viktor Frankenštajn
~Viktor Frankenštajn
"Bilo je skoro jedan ujutro; kiša je turobno lupkala o okna i moja sveća se gotovo ugasila, kada kroz titraj prigušenog svetla , ugledah otvoreno mutno, žuto oko stvorenja; teško je disalo I grčevi su mu potresali udove.
Kako da opišem šta sam osećao pred ovom katastrofom i kako izobličen je bio jadnik koga sam kroz beskonačne muke I trud uspeo da stvorim? Udovi su mu bili proporcionalni, a crte lica sam rasporedio tako da budu lepe. Lepe! Blagi Bože! Njegova žuta koža jedva da je skrivala rad mišića i arterija pod sobom ; kosa mu je bila sjajno crna I bujna; zubi biserno beli ; ali sva ta moja izdašnost samo je činila strašniji contrast tim vodnjikavim očima koje kao das u bile iste boje kao prljavo bela udubljenja u koje su bile postavljenje, njegovoj uveloj koži i čisto crnim usnama “.
_____________
"Srce mi je bilo prepuno ljubavi i čovečnosti; ali zar nisam usamljen, nesrećno usamljen?” ~ Čudovište
" Oh, Frankenštajne, ne budi pravičan prema svakom drugom, a okrutan samo prema meni, koji polažem najveće pravo na tvoju pravednost, pa čak i na milosrđe i naklonost. Zapamti da sam ja tvoja tvorevina; ja treba da budem tvoj Adam, ali sam više pali anđeo koga ti lišavaš radosti, iako nisam ništa zgrešio. ~ Čudovište
__________________
Kako sporo prolazi vreme ovde, gde sam okružen snegom i ledom! Međutim, preduzet je i drugi korak za moj pothvat. Iznajmio sam lađu, i zauzet sam odabiranjem mornara; izgleda da su oni koje sam već angažovao lјudi na koje se mogu osloniti, i nesumnjivo se odlikuju neustrašivom hrabrošću. Ali jednu potrebu još nikako ne mogu da zadovolјim, i taj nedostatak osećam kao najveće zlo. Nemam prijatelјa, Margaret. Kad me bude obuzelo oduševlјenje zbog uspeha, neće biti nikoga da sa mnom deli radost; ako me snađe razočaranje, niko se neće truditi da me izvuče iz potištenosti. Istina, preneću misli na hartiju; ali to je bedni način saopštavanja osećanja. Želim društvo čoveka koji bi mogao da saoseća sa mnom; čiji bi pogled odgovorio na moj. Možda misliš da sam romantičan, draga moja sestro, ali ja gorko osećam potrebu za prijatelјem. Nemam nikog kraj sebe, plemenitog ali hrabrog, obrazovanog i široka duha, čiji bi ukus bio sličan mome, da odobrava ili koriguje moje planove. Kako bi takav prijatelј ispravio mane tvog jadnog brata! Ja sam suviše žustar na delu, a suviše nestrplјiv pri teškoćama.
Нема коментара:
Постави коментар