7. 5. 2024.

Honore de Balzac, Šangrijska koža ( 1. Talisman - deo 2 )

 


Znači, tečno čitaš sanskrit“, reče starac. "Bio si možda u Perziji ili u Bengalu?"

„Ne, gospodine“, rekao je stranac, dok je radoznalo opipao amblematičnu kožu. Bio je gotovo krut kao metalni lim.

Stari trgovac je ponovo vratio lampu na stub,  pritom pogledajući drugog. "Već je odustao od ideje umiranja", govorio je pogled s flegmatičnom ironijom.

„Da li je to šala ili je to enigma?“ upitao je mlađi muškarac.

Drugi je odmahnuo glavom i rekao trezno:

“Ne znam kako da vam odgovorim. Ponudio sam ovaj talisman sa njegovim strašnim moćima ljudima koji imaju više energije nego što mi se čini da imate; ali iako su se smejali upitnoj moći koju bi ona mogla imati nad njihovom budućnošću, nijedan od njih nije bio spreman da se usudi da zaključi sudbonosni ugovor koji je predložila nepoznata sila. Ja sam njihovog mišljenja, sumnjao sam i uzdržavao sam se, i…”

„Zar nikada niste probali njegovu moć?“ prekinuo je mladi stranac.

“Probao!” uzviknuo je starac. „Pretpostavimo da ste bili na stubu na trgu Vendome, da li biste pokušali da se bacite u svemir? Da li je moguće zadržati tok života? Da li je ikada poznato da čovek umire na pola? Pre nego što ste došli ovamo, odlučili ste da se ubijete, ali odjednom vam um ispuni misterija i više ne razmišljate o smrti. Ti dete! Zar nijedan dan u tvom životu ne pruža misterije koje više upijaju? Slušaj me. Video sam razuzdane dane Regency. Tada sam bio kao ti u siromaštvu; Isprosio sam svoj hleb; ali uz sve to, ja sam sada stogodišnjak sa par godina na pretek i milioner, uz to. Beda me stvorila, neznanje me naučilo. Reći ću vam u nekoliko reči veliku tajnu ljudskog života. Dva instinktivna procesa čoveku iscrpljuju izvore života. Dva glagola pokrivaju sve oblike koje ova dva uzroka smrti mogu imati – Želeti i želeti imati. Između ove dve granice ljudske aktivnosti mudri su otkrili srednju formulu, kojoj dugujem svoju sreću i dug život. Volja nas proždire, naša volja nas uništava, ali Znanje uranja naše slabašne organizme u večni mir. U meni je Misao uništila Volju, tako da je ta Moć potisnuta u redovne funkcije moje ekonomije. Jednom rečju, nije do srca da me moglo slomiti, niti do čula da su me umrtvila, već do mozga koji nije malaksao i sve drugo preživeo, da sam ja postavio svoj život. Umerenost je očuvala moj um i telo nepomućenim. Ipak, video sam ceo svet. Naučio sam sve jezike, živeo na svaki način. Pozajmio sam Kinezu novac, život njegovog oca uzeo kao zalog, spavao u arapskom šatoru uz sigurnost njegove gole reči, potpisao ugovore u svim glavnim gradovima Evrope, a svoje zlato ostavio bez oklevanja u divljim vigvama. Sve sam postigao, jer sam znao šta od svih stvari mogu očekivati.

Moja jedina ambicija je bila da vidim. Nije li Vid na neki način Uvid? A imati znanje ili uvid, nije li to imati instinktivno posedovanje? Biti u stanju otkriti samu bit činjenice i sjediniti njezinu bit s našom biti? Od materijalnog posedovanja što ostaje s vama osim ideje? Razmislite, dakle, kako veličanstven mora biti život čoveka koji može utisnuti sve stvarnosti u svoju misao, staviti izvore sreće u sebe i crpiti odatle nebrojene užitke u idejama, neiskvarenim zemaljskim mrljama. Misao je ključ svih blaga; škrtačev dobitak je naš bez njegove brige. Tako sam se vinuo iznad ovog sveta, gde su moji užici bili intelektualne radosti. Uživao sam u promatranju mora, ljudi, šuma i planina! Sve sam video, mirno i bez umora; Svoje želje sam postavio ni na što; čekao sam u očekivanju svega. Hodao sam amo-tamo po svetu kao po vrtu oko svog doma. Nevolje, ljubavi, ambicije, gubici i tuge, kako ih ljudi nazivaju, za mene su ideje koje pretvaram u budne snove; Izražavam i transponujem umesto da ih osećam; umesto da im dopustim da pljačkaju moj život, ja ih dramatizujem i širim; Zabavljam se njima kao da su romanse koje mogu čitati snagom vizije u sebi. Kako nikada nisam preopteretio svoju konstituciju, i dalje uživam u dobrom zdravlju; i kako je moj um obdaren svom snagom koju nisam potratio, ova moja glava je čak bolje opremljena od mojih galerija.Pravi milioni leže ovde”, rekao je on, udarivši se po čelu. “Provodim divne dane u druženju s prošlošću; Prizivam pred sebe cele zemlje, mesta, prostranstva mora, lepa lica istorije. U svom imaginarnom seragliju imam sve žene koje nikada nisam posedovao. Vaši ratovi i revolucije dolaze preda mnom na sud. Što je grozničavo begunsko divljenje prema nekom manje-više živo obojenom komadu mesa i krvi; neki manje-više zaokruženi ljudski oblik; koje su sve nesreće koje čekaju na tvoje nestalne hirove, u poređenju sa veličanstvenom snagom dočaravanja čitavog sveta u tvojoj duši, u poređenju sa neizmernim radostima kretanja, neugušenog konopcima vremena, otčepljenog okovovima prostora; radosti gledanja na sve stvari, shvatanja svih stvari, da se naginje preko parapeta sveta da ispituje druge sfere, da sluša Božji glas? Eto,” on je žestoko prasnuo, postoji želja i imati volju, oboje zajedno”, pokazao je na komadić šagrena; „tu su vaše društvene ideje, vaše neumerene želje, vaši ekscesi, vaša zadovoljstva koja završavaju smrću, vaše tuge koje ubrzavaju tempo života, jer bol je možda samo nasilno zadovoljstvo. Ko bi mogao odrediti tačku u kojoj zadovoljstvo postaje bol, u kojoj je bol još uvek zadovoljstvo? Nije li naš krajnji sjaj idealnog sveta umirujući, dok najsvetlije sene fizičkog sveta nerviraju? Nije li znanje tajna mudrosti? A šta je ludost osim razularenog trošenja volje ili moći?” da slušam Božji glas?

"Onda vrlo dobro, život pun razularenosti je za mene!" rekao je stranac, bacivši se na komad šagrena.

“Mladiću, čuvaj se!” povikao je drugi s neverovatnom žestinom.

"Bio sam rešio da svoje postojanje provedem u razmišljanju i proučavanju", odgovori stranac; “a ipak me ono nije podržalo. 

Ne smem se zaluditi propovedima dostojnim Swedenborga, niti vašom istočnjačkom amajlijom, niti vašim dobrotvornim nastojanjima da me zadržite u svetu u kojem egzistencija za mene više nije moguća...Da vidim," dodao je, grčevito stežući talisman, gledajući u starca, "Želim kraljevski banket, banket dostojan ovog veka, koji je, kažu, sve do savršenstva doveo! Dajte mi mlade saputnike, duhovite, neiskrivljene predrasudama, vesele do ruba ludila! Neka jedno vino nasledi drugo, svako grizljivije i mirisnije od prethodnog, i dovoljno jako da izazove tri dana delirijuma!

Strastveni ženski oblici trebali bi krasiti tu noć! Odnele bi me u nepoznate krajeve izvan granica ovoga sveta, kola i četverokrili konj frenetične i bučne orgije. Uzdignimo se u nebo, ili uronimo u glib. Ne znam da li se u takvim trenucima vine ili tone i nije me briga! Zatim, pozivam ovu zagonetnu moć da koncentriše sve užitke za mene u jednu jedinu radost. Da, moram shvatiti svaki užitak zemlje i neba u konačnom zagrljaju koji će me ubiti. Zato nakon vina, želim održati veliku svetkovinu Priapu, s pesmama koje bi mogle probuditi mrtve, i poljupcima bez kraja; njihov zvuk trebao bi proći poput pucketanja plamena kroz Pariz, trebao bi oživeti vrelinu mladosti i strasti u mužu i ženi, čak i u srcima od sedamdeset godina.

Smeh se prolomio iz malog starca. Odzvonio je u mladićevim ušima kao eho iz pakla; i tiranski ga skratio. Ništa više nije rekao.

“Zar zamišljaš da će se moji podovi odjednom otvoriti da se kroz njih uzdignu raskošno namešteni stolovi i gosti s drugog sveta? Ne, ne, mladi ludače. Sada si ušao u dogovor i tu je kraj. Od sada će ti se želje tačno ispunjavati, ali nauštrb tvog života. Kompas tvojih dana, vidljiv u toj koži, sažimaće se prema snazi i broju tvojih želja, od najmanjih do najekstravagantnijih. Brahman od kojeg sam dobio ovu kožu jednom mi je objasnio da bi ona dovela do tajanstvene veze između sudbine i želja onoga ko je poseduje.Tvoja prva želja je vulgarna, nju bih mogao ispuniti, ali to prepuštam pitanjima tvog novog postojanja. Uostalom, ti si hteo da umreš; vrlo dobro, tvoje samoubistvo je odgođeno samo na neko vreme.”

Stranac je bio iznenađen i ljut što ga ovaj čudni starac ustrajno ne shvata ozbiljno. Polufilantropska namera bila je toliko očita u njegovom poslednjem podrugljivom opažanju da je uzviknuo:

„Uskoro ću videti, gospodine, hoće li doći do bilo kakve promene u mojoj sudbini u vremenu potrebnom da pređem širinu keja. Ali voleo bih da se oprostimo od tako teške službe; to jest, ako se ne smeješ nesretnom bedniku, želim da se zaljubiš u opernu plesačicu. Tada bi razumeo zadovoljstva neumerenosti i možda rasipao bogatstvo kojim si tako filozofski upravljao.

Izašao je ne obazirući se na starčev teški uzdah, vratio se kroz galerije i uputio niz stepenice, praćen stasitim pomoćnikom koji mu je uzalud pokušavao osvetliti prolaz; pobegao je žurbom razbojnika uhvaćenog na delu.

Zaslepljen nekakvim delirijumom, nije ni primetio neočekivanu savitljivost komada šagrena, koji se sam savijao, gipko poput rukavice u njegovim uzbuđenim prstima, sve dok nije nestao u džepu njegove jakne, gde ga je mehanički gurnuo.

Dok je izjurio kroz vrata na ulicu, naleteo je na trojicu mladića koji su prolazili ruku pod ruku.
Brute!”
“Idiote!”
Takvi su bili razmenjivi izrazi zadovoljstva među njima.
“Pa, to je Raphael!”
“Dobro! tražili smo te.”
"Šta! to si onda ti?”
Ova tri prijateljska uzvika brzo su usledila nakon uvreda, dok je svetlost ulične lampe, koja je treperila na vetru, pala na začuđena lica grupe.
"Dragi moj druže, moraš poći sa nama!" rekao je mladić kojeg je Raphael skoro oborio.
"O čemu se sve ovo radi?"
“Dođite i ispričaću vam istoriju toga dok budemo krenuli.”
Poštenim sredstvima ili prisilom, Raphael mora zajedno sa svojim prijateljima krenuti prema Pont des Arts; opkolili su ga i povezali ga za ruku u svoju veselu družinu.
 
"Tražimo te oko nedelju dana“, nastavio je govornik. “U tvom uglednom hotelu de Saint Quentin, gde se, inače, tabla sa naizmeničnim crnim i crvenim slovima ne može ukloniti, a visi baš kao u vreme Jean Jacquesa, vaša Leonarda rekla nam je da si otišao na selo. Uz sve to, mi sigurno nismo ličili na dunove, kreditore, šerifove službenike i slično. Ali nema veze! Rastignac te video prethodne večeri kod Bouffonsa; ponovo smo se ohrabrili i učinili za čast da saznamo da li si prenoćio na drvetu na Elizejskim poljima, ili u nekom od onih filantropskih prebivališta u kojima prosjaci spavaju na užetu od dva penija, ili, na sreću, bivaš u nekom budoaru. Nismo te mogli naći nigde. Tvoje ime nije bilo u registrima tamničara u St. Pelagie niti u La Forceu! Vladina odeljenja, kafići, biblioteke, spiskovi imena opstinara, novinske kancelarije, restorani, zelenilo – da skratim, svako skriveno mesto u Parizu, dobro ili loše, istraženo je na najstručniji način. Žalili smo zbog gubitka čoveka obdarenog takvom genijalnošću, da bi se moglo tražiti da ga se nađe na sudu ili u običnim zatvorima. Razgovarali smo o tome da te proglasimo svetim kao heroja i, na moju reč, žalili smo te!”

Dok je govorio, prijatelji su prelazili Pont des Arts. Ne slušajući ih, Raphael je pogledao u Senu, u bučne talase koji su odražavali svetla Pariza. Iznad te reke, u koju je, ali sada je mislio da se baci, ispunilo se starčevo predviđanje, čas njegove smrti već je bio vraćen sudbinom.

„Zaista smo vas žalili“, rekao je njegov prijatelj, i dalje nastavljajući svoju temu. “Bilo je u pitanju plan u koji smo vas uključili kao nadređenu osobu, odnosno nekoga ko može sebe staviti iznad drugih ljudi. Ustavni naprstak nosi se danas, dragi dečače, ozbiljnije nego ikad. Zloglasna monarhija, zamenjena herojstvom naroda, bila je neka vrsta simpatične, s njom ste se mogli smejati i uživati; ali La Patrie je lukava i vrla žena, i hteli-nehteli morate prihvatiti njene propisane nežnosti. Osim toga, kao što znate, vlast je sa Tuileriesa prešla na novinare, u vreme kada je Budžet promenio svoju četvrtinu i otišao sa Faubourg Saint-Germain na Chaussee de Antin. Ali ovo možda ne znate. Vlada, odnosno aristokratija advokata i bankara koji danas predstavljaju državu, kao što su to činili sveštenici u vreme monarhije, osetila je potrebu da mistifikuje dostojan narod Francuske sa nekoliko novih reči, i stare ideje, kao filozofi svake škole, i svi jaki intelekti otkako je vremena počelo. Dakle, sada se moraju usaditi rojalističko-nacionalne ideje, dokazujući nam da je daleko bolje platiti La Patrie dvanaest miliona franaka, trideset i tri centima, koju predstavljaju gospoda Takvi-i-takvi, nego platiti hiljadu miliona franaka, devet centima kralju koji je govorio ja umesto mi. Jednom rečju, tek je pokrenut časopis sa dve-tri stotine hiljada franaka, dobro, na poleđini, sa namerom da napravi opozicioni list koji će zadovoljiti nezadovoljne, ne dovodeći u pitanje nacionalnu vladu građana. Sada se rugamo slobodi kao despotizmu, a veri ili neverici sasvim nepristrasno. I budući da za nas 'naša zemlja' znači glavni grad u kojem ideje kruže i prodaju se na tolikim linijama, sočna večera svaki dan i predstava u čestim intervalima, gde se raskalašne žene roje, gde večere traju do sledećeg dana, a lake ljubavi se unajmljuju po satu kao taksi; i budući da će Pariz uvek biti najslađi od svih zemalja, zemlja radosti, slobode, duhovitosti, lepih žena, mauvais sujetsa i dobrog vina; gde se palica autoriteta nikada ne oseća neprijatno, jer je čovek tako blizak onima koji njime rukuju, - mi smo se, dakle, sektaši boga Mefistofela, angažovali da izbelimo um javnosti, da damo nove kostime glumcima, da stavimo novu dasku ili dve u vladinu kabineta, da doktoriramo doktrinere, i zagrejemo stare republikance, malo doteramo bonapartiste i oživimo Centar; pod uslovom da nam je dozvoljeno da se smejemo in pettoi kod kraljeva i kod naroda, da ujutro mislimo jedno, a noću drugo, i da vodimo veseli život a la Panurge, ili da se zavalmoi na meke jastuke, više orijentalne.

"Žezlo ovog burlesknog i makaronskog kraljevstva“, nastavio je, „zadržali smo za vas; pa vas odmah vodimo na večeru koju je priredio osnivač pomenutih novina, penzionisani bankar, koji će, ne znajući šta da radi sa svojim novcem, njime kupiti pamet. Bićete dobrodošli kao brat, mi ćemo vas pozdraviti kao kralja ovih slobodnih ljudi koji će preduzeti bilo šta; čija pronicljivost otkriva namere Austrije, Engleske ili Rusije pre nego što su ih Rusija, Austrija ili Engleska formirale. Da, uložićemo vam suverenitet onih moćnih intelekta koji svetu daju njegove Mirabeaue, Talleyrande, Pittove i Metternichove - sve pametne Crispine koji se prema sudbinama kraljevstva odnose kao prema kockarskim ulogama, baš kao što obični ljudi igraju domine za kirschenwasser. Izabrali smo vas kao najneustrašivijeg šampiona koji se ikada rvao u opijanju u neposrednoj blizini sa čudovištem zvanim Carousal, s kojim svi hrabri duhovi žele da pokušaju da padnu; otišli smo toliko daleko da kažemo da nikada niste bili pogođeni. Nadam se da nećete praviti lažove od nas. Taillefer, naš amfitrion, preuzeo je obavezu da nadmaši ograničene saturnalije sitnog modernog Luculusa. Dovoljno je bogat da unese pompu u sitnice, a stil i šarm u rasipanje... Slušaš li, Raphaele?” upita govornik prekidajući.

„Da“, odgovorio je mladić, manje iznenađen ostvarenjem svojih želja nego prirodnim načinom na koji su se događaji odigrali.

Nije se mogao naterati da poveruje u magiju, ali se čudio nesrećama ljudske sudbine.

„Da, kažete, baš kao da mislite na smrt svog dede“, primetio je jedan od njegovih komšija.

“Ah!” povikao je Raphael, „Mislio sam, prijatelji moji, da smo da na pošten način postanemo veliki nitkovi,“ a u njegovim je tonovima bila domišljatost koja je uzburkala ove pisce, nadu mlade Francuske. “Do sada su se naše bogohulje izgovarale preko naših čaša; doneli smo svoje sudove o životu dok smo bili pijani, i uzimali ljude i afere u raspoloženju nakon večere. Bili smo nevini za akciju; bili smo hrabri na rečima. Ali sada ćemo biti žigosani vrućim gvožđem politike; ući ćemo u osuđenički zatvor i odbaciti svoje iluzije. Iako više nema verovanja, osim u đavola, može se žaliti za rajem svoje mladosti i doba nevinosti, kada smo pobožno prineli vrh jezika nekom dobrom svesteniku za osvećenu oblatnu sakramenta. Ah, moji dobri prijatelji, naši prvi peccadilloes pričinili su nam toliko zadovoljstva jer ih je posledično kajanje opalilo i priuštilo im se; ali danas——”

“Oh! sada", reče prvi govornik, "još je ostalo..."

"Šta?" upitao je drugi.

„Zločin——”

"Postoji reč visoka kao vešala i dublja od Sene", reče Raphael.

Oh, ne razumeš me; Mislim na politički kriminal. Od jutros, život zaverenika je jedini za kojim žudim. Ne znam da li će mašta potrajati i sutra, ali večeras se barem moja klisura uzdiže na anemični život naše civilizacije i njene ravnosti. Obuzet sam strašću prema nevoljama povlačenja iz Moskve, prema uzbuđenjima Crvenog korsara ili prema životu švercera. Voleo bih da idem u Botani zaliv, jer nemamo Chartreauxa koji nam je ostao ovde u Francuskoj; to je neka vrsta ambulante rezervisane za malog lorda Bajronsa koji, nakon što je zgužvao svoj život kao salvetu posle večere, nije mu preostalo ništa drugo nego da zapali svoju zemlju, kuje zaveru za republiku ili ugazi za rat——”

„Emile,” Raphaelov komšija je željno doviknuo govorniku, „svaka mi čast, ali za julsku revoluciju bih preuzeo naređenja i otišao dole u selo negde da vodim život životinje, i…”

“I čitao bi svoj brevijar svaki dan.”

"Da."

"Ti si kokoš!"

“Pa, čitamo novine kakve jesu!”

“Nije loše, za novinara! Ali držite jezik za zubima, prolazimo kroz gomilu pretplatnika. Novinarstvo je, vidite, religija modernog društva, i čak je otišlo malo dalje.”

"Kako misliš?"

Njegovi pontifeksi nisu dužni verovati u to više nego što su to ljudi.”

Razgovarajući tako, poput dobrih momaka koji poznaju svoj De Viris illustribus godinama unazad, stigli su do vile u Rue Joubert.

Emile je bio novinar koji je stekao veću reputaciju ne radeći ništa nego što su drugi stekli svojim dostignućima. Hrabar, zajedljiv i moćan kritičar, posedovao je sve kvalitete koje su njegove mane dopuštale. Otvorena brbljarija, napravio je bezbroj epigrama prijatelju u lice; ali bi ga branio, ako bi bio odsutan, hrabrošću i lojalnošću. Smejao se svemu, čak i svojoj karijeri. Uvek bez para, ipak je živeo, kao i svi ljudi njegovog kalibra, uronjen u neizrecivu indolentnost. Bacao bi u zube neku reč koja sadrži tomove ljudima koji nisu mogli u svoje knjige uneti ni sloga smisla. Rasipao je obećanja koja nikada nije ispunio; napravio je jastuk od svoje sreće i ugleda, na kojem je spavao, i rizikovao da se probudi do starosti u radnoj kući. Postojan prijatelj do vešala, cinični razmetljiv s dečjom jednostavnošću, radnik samo iz nužde ili hira.

„Jezikom Maitre Alcofribasa, spremamo se da napravimo čuveni troncon de chiere laži “, primetio je Rafaelu dok je ukazivao na stalke za cveće koje su činile mirisnu šumu stepenica.

„Volim da predvorje bude dobro zagrejano i bogato tepihom“, rekao je Rafael. “Luksuz u peristilu nije uobičajen u Francuskoj. Osećam se kao da je život ovde počeo iznova.”

A gore ćemo još jednom piti i veseliti se, dragi moj Rafaele. Ah! da,“ nastavio je, „i nadam se da ćemo i mi izaći kao osvajači i hodati preko glave svih ostalih.”

Dok je govorio, šaljivo je pokazao na goste. Ulazili su u veliku prostoriju koja je blistala pozlatom i svetlima, i tamo su ih dočekali svi poznati mlađi ljudi u Parizu. Evo jednog koji je upravo otkrio sveže moći, njegova prva slika se borila sa slavom carske umetnosti. Tu je još jedan, koji je juče objavio tom, jedku knjigu ispunjenu nekom vrstom književne arogancije, koja je otvorila nove puteve modernoj školi. Jedan vajar, nedaleko, sa snažnom snagom vidljivom u njegovim grubim crtama lica, ćaskao je sa jednim od onih neentuzijastičnih rugača koji mogu da vide izvrsnost bilo gde ili nigde, kako to biva. Ovde su najpametniji naši karikaturisti, nestašnih očiju i gorkog jezika, čekali da se epigrami pretoče u poteze olovkom; tamo je stajao mladi i odvažni pisac, koji je destilovao kvintesenciju političkih ideja bolje od bilo kojeg drugog čoveka, ili je komprimovao rad nekog plodnog pisca dok ga je ismevao; razgovarao je s pesnikom čija bi dela zasenila sva pisanja tog vremena da su njegove sposobnosti bile tako usoele kao i njegove mržnje. Obojica su se trudili da ne govore istinu dok su se klonili laži, dok su razmenjivali laskave govore. Poznati muzičar je sa govornice pružio umirujuću utehu mladom političaru koji je upravo pao sasvim nepovređen. Mladi pisci kojima je nedostajao stil stajali su uz druge mlade pisce kojima je nedostajalo ideja i autore poetske proze prozaičnih pesnika.

Ugledavši se na sva ta nepotpuna bića, jednostavni sveti Simonijan, dovoljno domišljat da poveruje u vlastitu doktrinu, s ljubavlju ih je povezao, s nesumnjivom namerom da ih pretvori u redovnike svoga reda.Nekoliko naučnika pridružilo se razgovoru, poput dušika u atmosferi, a nekoliko vodvilijana bacalo je zrake poput svetlucavih dijamanata koji ne daju ni svetlost ni toplotu. Nekoliko izazivača paradoksa, koji su se iz rukava smejali ljudima koji su prihvatili ono što im se sviđa ili ne sviđa u muškarcima ili poslovima, već su započeli politiku sa dve oštrice, koja se urotila protiv svih sistema, a da se nije obavezala ni na jednu stranu. Zatim je tu bio samozvani kritičar koji se ničemu ne divi i duva nosom usred kavatine kod Bufonovih, koji aplaudira pre nego što bilo ko počne, i protivreči svakome ko kaže ono što je sam hteo da kaže; on je izdavao izreke duhovitijih ljudi za svoje. Od svih okupljenih gostiju, bilo je budućih pet; desetak bi trebalo da stekne prolaznu slavu; što se ostalih tiče, kao i svi mediokriteti, mogli bi primeniti na sebe čuvenu laž Luja XVIII., Unija i zaborav, mogu se primeniti

Uznemirene šale čoveka koji troši dve hiljade kruna bile su na račun njihovog domaćina. Oči su mu s vremena na vreme nestrpljivo gledale prema vratima, tražeći nekog od gostiju da ga natera da čeka. Ubrzo se pojavila krupna mala osoba, koju je pozdravio pozdravni žamor; notar je bio taj koji je tog istog jutra izmislio novine. Sluga u crnom otvorio je vrata velike trpezarije, u koju su svi otišli bez ceremonije, i zauzeli mesto za ogromnim stolom.

Raphael se poslednji put osvrnuo po sobi pre nego što je izašao iz nje. Želja mu se u potpunosti ispunila. Sobe su bile ukrašene svilom i zlatom. Bezbrojne voštane sveće u prekrasnim svećnjacima osvetljavale su i najsitnije detalje pozlaćenih frizova, nežnu bronzanu statuu i prekrasne boje nameštaja. Sladak miris retkog cveća aranžiranog u ukusne bambusove staze ispunjavao je vazduh. Sve, pa i zavese, bilo je prožeto elegancijom bez pretenzija, a bilo je u tome i nekakvog maštovitog šarma, koji je delovao poput čarolije na um čoveka u nevolji.

“Prihod od sto hiljada livara godišnje vrlo je lep početak katekizma i sjajna pomoć u unošenju moralnosti u naše postupke”, rekao je s uzdahom. 'Zaista, moja vrsta vrline jedva da može da prođe, a porok je, po mom mišljenju, soba u potkrovlju, iznošeni kaput, zimi sivi šešir i svote portiru... Hteo bih živeti u malom luksuzu godinu dana, ili šest meseci, nije važno! A onda nakon toga umreti. U svakom slučaju, trebao sam znati, iscrpiti i pojesti hiljadu života.”

Pa, za sreću uzimaš ton berzanskog mešetara“, rekao je Emil, koji ga je slučajno čuo. “Puh! vaše bogatstvo bi vam bilo na teretu čim otkrijete da će vam pokvariti šanse da izađete iznad nas ostalih. Nije li umetnik uvek održavao ravnotežu između siromaštva bogatstva i bogatstva siromaštva? I zar nekima od nas nije borba neophodna? Pazite na svoju probavu, i samo pogledajte,” dodao je, s podsmehom herojskog pokreta, “veličanstveni, triput sveti i poučan izgled trpezarije ovog ljubaznog kapitaliste. Taj čovek je u stvarnosti svoj novac zaradio samo za našu korist. Nije li on neka vrsta spužve reda polipa, koju prirodnjaci zanemaruju, koju treba pažljivo stisnuti pre nego što bude ostavljen da se hrani njegovim naslednicima? Ima stila, zar ne, u tim bareljefima koji krase zidove? I sjaji, i slike, kakav luksuz dobro izveden! Ako se može verovati onima koji mu zavide, ili koji znaju, ili misle da znaju, poreklo njegovog života, onda se ovaj čovek rešio Nemca i još nekih – svog najboljeg prijatelja, pre svega, i majke tog prijatelja, tokom revolucija. Možete li smestiti zločine pod srebrne brave časnog Taillefera? On mi izgleda kao veoma dostojan čovek. Vidi samo kako srebro blista, i da li mu je svaka blistava zraka kao ubod bodeža?... Uđimo unutra, moglo bi se verovati i u Mahometa. Ako obični izveštaji govore istinu, evo trideset talentovanih ljudi, ali i dobrih momaka, spremnih da večeraju od krvi i mesa cele porodice;... i evo nas samih, par mladih punih otvorenog entuzijazma , a mi ćemo biti sudionici u njegovoj krivici. Mislim da pitam našeg kapitalistu da li je on ugledan lik...”

"Ne, ne sada", povikao je Raphael, "ali kad bude mrtav pijan, tada ćemo večerati."

Dva prijatelja su sela smejući se. Najpre, pogledom bržim od reči, svako je odao danak divljenja sjajnom opštem efektu dugačkog stola, belog kao obala sveže palog snega, sa svojom simetričnom linijom pokrivača, ovenčanih njihovim bledim zlatne rolnice hleba. Dugine boje blistale su u zvezdanim zracima svetlosti koje je reflektovalo staklo; svetla konusa su se ukrštala i ukrštala u nedogled; posuđe prekriveno srebrnim kupolama budilo je i apetit i radoznalost.

Izrečeno je nekoliko reči. Komšije su razmenjivale poglede dok je Maderia kružila. Tada se prvi kurs pojavio u svom sjaju; to bi učinilo čast pokojnom Cambaceresu, Brillat-Savarin bi to proslavio. Vina Bordeauxa i Burgundije, bela i crvena, bila su kraljevski raskošna. Ovaj prvi deo banketa bi se u svakom pogledu mogao uporediti sa prikazom neke klasične tragedije. Drugi čin je postao malo bučniji. Svaki gost popio je priličnu količinu pića i probao razne vrste jela u tom zadovoljstvu, tako da su, pošto su ostaci veličanstvenog prvog jela uklonjeni, počele burne rasprave; bleda obrva je tu i tamo počela da se rumeni, razni nosevi su poprimili ljubičastu nijansu, lica su se ozarila, a oči zaiskrile.

Dok je opijenost tek svanula, razgovor nije prekoračio granice uljudnosti; ali šale i druženja postepeno su izmicali sa svakog jezika; a onda je kleveta počela da odaje čulo svoje male zmije i govorila je prigušenim tonovima; nekoliko lukavih tu i tamo obratilo je pažnju na to, nadajući se da će zadržati svoje glave. Tako da im je drugi kurs bio pomalo uzavreo. Svako je jeo dok je govorio, govorio dok je jeo i pio ne obazirući se na količinu pića, vino je bilo tako grizlo, buket tako mirisan, primer okolo tako zarazan. Taillefer je nastojao da stimuliše svoje goste i zalio ih strašnim vinima Rone, žestokim tokajem i opojnim starim Roussillonom.

               Talisman, 1 deo 

Нема коментара:

Постави коментар